Class (Sınıf), Component (Parça) ve Script
Her şeyden önce, bu kelimelerin ne anlama geldiğini bilmelisiniz. Sonra da bu kelimelerin nasıl kullanıldığını bilmelisiniz. İlkokuldaykenki anılarınıza dönüş yapın ve Edebiyat öğrendiğiniz zamanları hatırlayın. Ne kadar da sıkıcı ders, ancak nasıl yazı yazacağınızı bilmeniz açısından önemli. Belki de bu kelimelerin anlamını zaten biliyor ve script’le ne alakası olduğunu anlamaya çalışıyorsunuz. Ancak bu kelimeler scriptleme aşaması için oldukça önemli ve kavranması kolay terimler.Bu aşamada bir script’in ne olduğuyla ilgili birkaç basit açıklama yapacak ve bir script’i oluşturan iki elemanı tanıtacağım: variable(değişken) ve function(fonksiyon). Bunları açıklamak için genel, günlük yaşamdan örnekler vererek gerçekte bu terimlerin ne kadar da basit olduğunu göstereceğim. Sonraki aşamalarda ise bu basit konseptleri nasıl kullanacağımızı öğreneceğiz.
Unity GameObject (Oyun Objesi) Referans Linki
Unity 3D GameObject Örneği
Class (Sınıf):
Genel TanımClass’lar Unity’de önemli bir role sahiptir. Şimdi bir Class nedir bunu göreceğiz ve ileride göreceğimiz diğer terimlerin Class ile olan alakalarını öğreneceğiz. Peki nedir bu Class dediğimiz şey?
Basit cevap – bu herhangi bir şeyin tanımıdır, tıpkı bir sözlükte olduğu gibi.
Mesela sözlüğü açıp da “köpek” ya da “ördek” kelimelerine bakarsanız bir köpeğin ya da ördeğin ne olduğunu öğrenirsiniz. Peki “köpek” kelimesi için sözlükteki tanım ‘köpek’ midir? Elbette hayır, Ancak sözlüğün yaptığı bir köpeğin nasıl göründüğünü açıklamak ve köpeklerin sahip olduğu temel davranışları tanımlamaktır.
Unity cevabı – şöyle bir tanımlamadır:
1) Veri (data) depolamak için kullanılan değişkenlerin (variable) tanımlandığı,
2) Değişkenler (variable) üzerinde işlem yapılmasını sağlayan fonksiyonların (function) tanımlandığı bir terimdir.
Başka bir deyişle, bir Class (Sınıf) şunları tanımlamak için kullanılır:
1) Birkaç kelime – değişken (variable) adları
2) Bunların yapabildiği bir şeyler – fonksiyonlar (function)
Component’ler (Parça) ve Scriptler:
Biraz sihire bulaşalım :)
Unity ile çalışırken iki tür şapka giyersiniz:
1) Bir Oyun Tasarımcısı (Game-Creater) şapkası
2) Bir Scriptleme (programcı) şapkası.
Oyun Tasarımcısı şapkanızı giydiğinizde; bir GameObject’i (Oyun Objesi) seçebilir ve bu objeye atanmış herhangi bir Component’in (Parça) özelliklerini (Properties) inceleyebilirsiniz.
Ne zaman ki Scriptleme şapkanızı giydiniz, o zaman işin boyutu değişir:
- Bir script; bir GameObject’e çeşitli şeyler yaptırmak için yazılır.
- Bir script kaydedildiğinde, artık o scriptin adı bir Class (Sınıf) adı olur – bir takım değişkenlerin (variable) ve fonksiyonların (function) depolandığı.
- Bu Class (script dosyası) Project (Proje) dosyanızda depolanır, burada boş boş hareketsiz bir şekilde kullanılmak için bekler.
- Şimdi Scriptleme şapkanızı çıkarın.
Ardından tekrar Oyun Tasarımcısı şapkanızı giydiğinizde ve Class’ınızı (script dosyası) bir GameObject’e (Oyun Objesi) atadığınızda sihir etkisini gösterir;
Artık Class (Sınıf) (script dosyası) objeniz bir Component (Parça) olarak tanımlanmakta ve Sınıfın (Class); public (genel) değişkenleri (variable) artık Inspector’da (UNITY arayüzündeki, sağdaki parça) göreceğiniz özelliklere (Properties) dönüşecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder