Scriptlerde Değişkenler (Variable)
Bir değişken (variable) nedir?Teknik olarak bu, bilgisayarınızın hafızasının; bir bilgiyi barındıran minicik bir parçasıdır. Bir oyun çalışırken bu değişken bilginin (information) depolandığı yeri, miktarını ve türünü sürekli gözetimi altında tutar. Sizin tek bilmeniz gerekense bir scriptte bir değişkenin (variable) nasıl çalıştığını bilmektir ki bu da oldukça kolaydır.
Bir değişken bir posta kutusuna benzer.
Bir posta kutusunun içinde hava haricinde genelde ne olur? Aslında genelde içinde bir şey olmaz, boş olur. Ancak zaman zaman içinde bir şeyler olabilir. Mesela para (maaş çeki), halanızdan bir mektup, bir örümcek vb. Asıl nokta, bir posta kutusunun içindeki şeyin farklı farklı olabilmesi, değişken olmasıdır. Peki, biz de şimdilik bu posta kutularını birer değişken (variable) olarak tanımlayalım.
Bir değişkenin adı
Size yukarıdaki resmi gösterip de posta kutusunun içerisinde ne olduğunu sorsam heralde ilk söyleyeceğiniz şey “Hangisi?” olurdu. Eğer Ali’nin posta kutusu, kahverengi posta kutusu veya yuvarlak posta kutusu desem tam olarak hangisini kastettiğimi anlayabilirdiniz.
Scriptlerde değişkenlerle (variable) ilgili yapmamız gereken bir başka şeyse o değişkeni adlandırmaktır. Böylece örneğin benimNumaram isimli değişkende (Veya sizin uygun gördüğünüz başka bir isim) ne depolandığını bulabiliriz.
Biraz daha teknik konuşursak, değişkenler; bilgisayarınızdaki birer hafıza adresleridirler (Memory address)(Türkçe karşılığını tam olarak bilmiyorum.). Ne zaman ki bir değişken kullanırsak bilgisayar tam olarak hafızasının (Memory) hangi kısmına bakarak veriyi bulacağını, depolayacağını bilir.
Değişkenlerin (Variable) tek yaptığı bir verinin yerine geçmektir .
Resmin sol tarafındaki isimlere bakın: Sensitivity (Mouse Hassaslığı) X, Sensitivity Y, vb.? Bunlar bir script’teki değişkenlerin (variable) isimleridirler. Sağdaki sayıları görüyor musunuz? İşte onlar da bu değişkenlerin (posta kutusu) içerisinde depolanan veridirler. Peki bu şey nasıl çalışır?
Sizin myNumber isminde bir değişkeninizin (posta kutusu) olduğunu varsayalım. Bu myNumber değişkeninin (variable) içerisinde ise 9 rakamı depolanmakta (yani posta kutusunun içinde 9 rakamı var.). Şu an bu sayı bir şey ifade etmiyor olabilir, tabi işin içine okulda gördüğünüz cebirsel matematiği koyarsanız işler değişir:
2 + myNumber = ??
Normalde rakamlarla yazıları toplayıp da sonuç elde edemezseniz. Ancak bu yazı bir scriptin içindeki bir değişkense işler değişir. Çünkü değişkenin içerisinde ne depolanmışsa o değer; ilgili rakamla toplanır. Yani bu basit toplama işleminde, 9 rakamı, depolandığı myNumber isimli değişken nerede kullanılırsa oraya yazılır, yani:
2 + 9 = 11
Uzun lafın kısası, script yazarken tanımladığınız değişkenler (variable) basit anlamda; onlara atanan değerler için birer yer tutucudurlar.
Daha Sonra
Böylece basit anlamda değişkenleri görmüş olduk. Onlar bir scriptte, istediğiniz herhangi bir veriyi depolamak için kullanılırlar. Değişkenler birden çok türde veri depolayabilirler, örneğin yazılar, sayılar ya da bir GameObject’in (Oyun Objesi) kendisi gibi. Değişkenlerle ilgili değişken söz dizimi (variable syntax) ve bir değişkene veri atamak ve o veriyi kullanmak gibi konuları ise daha sonra öğreneceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder